Daar sta je dan, met al je complimenten

Op 1 maart is het weer Complimentendag. 

Dan worden we, via diverse mediakanalen, uitgenodigd om oprechte waardering te uiten. Jij, enthousiasteling die je bent, besluit om mee te doen. Je strooit met complimenten als een gazonsproeier onder een verzengende zon. Maar wat merk je? Je goed bedoelde complimentjes worden weggewuifd.  Daar sta je dan. Met al je complimenten.

Met andere woorden:  naast het kunnen geven, heb je ook zoiets als het kunnen ontvangen van waardering.

In mijn jongste boek over het verbeteren van de sfeer op het werk, beschrijf ik een opmerkelijke scene. Ik vroeg een team om waardering uit te spreken tegenover elkaar. De manager wilde niet meedoen aan de oefening. ‘Dit heeft geen zin, we kunnen onze tijd nuttiger gebruiken.’ vond hij. Toen ik hem even apart nam om zijn weerstand te bevragen, vertrouwde hij me het volgde toe: ‘Ik ben dat niet gewoon, complimenten geven. En als iemand mij een compliment geeft, tja, ik word daar ongedurig van. Ik geloof het gewoon niet. Mensen geven complimenten om te vleien, en gevleierij, daar kan ik niet tegen.’

Zijn lichaamstaal toonde echter geen boosheid, maar verdriet. Ik benoemde wat ik zag. En toen kwam het:

‘Mijn ouders hadden nooit een goed woordje voor mij. Integendeel, altijd kon alles beter. En ik ben er ook geraakt. Ik zou zelfs zeggen, het heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Een doorzetter! Complimenten, complimenten, dat is nergens voor nodig. Mensen worden daar zwak van.’   Ik zag hoe de ogen van de manager vochtig werden en hij gegeneerd wegkeek.

Onder zijn weerstand tegenover complimenten zat een heel verhaal. Welk verhaal en hoe het verder afliep met hem en zijn team,  kan je in “Het Overloop Effect” lezen op pagina 90-91.  (Wat een cliffhanger is dit hé … wait for it … Waar kan je dat boek kopen: hier)

Een compliment ontvangen kan moeilijk zijn. 

Net zoals negatieve feedback, hebben mensen de neiging om positieve feedback onnodig te interpreteren op identiteitsniveau.  “Het zegt of ik al dan niet OK ben.”

Meestal gaat feedback gewoon over gedrag. Iets dat je goed, of minder goed doet. In beide gevallen is dat goed nieuws; of je hebt iets geleerd, of je bent iets aan het leren.  Als je, diep vanbinnen, twijfelt of je wel OK bent, dan kan het gebeuren dat je gevoelig reageert op zowel kritiek, als op een complimentje.  Zelfs als je een stoere, rationele, blik-op-oneindig-en-het-hoofd-steeds-koel-houdende manager bent die uiterlijk heel zelfzeker overkomt.

Hoe ga jij om met waardering? Spreek je het uit, kan je het ontvangen? Of word je er ongemakkelijk van? En waarom is dat dan?

Voor Het Overloop Effect interviewde ik vele experten op vlak van menselijk gedrag,  waaronder relatiedeskundige en sexuologe Rika Ponnet. Zij vertelde me dat onze vroege hechtingspatronen voor een groot stuk bepalen hoe we later als volwassene omgaan met conflicten, kritiek en waardering.  Het kan dus ook bepalen hoe je reageert  op kritiek, of… een complimentje.

Samengevat:

1. Een compliment ontvangen kan even moeilijk zijn als een compliment geven.

2. Bij mensen die zelden complimentjes geven of ze wegwuiven: bedenk dat er een heel verhaal kan achter zitten. Wees mild.

3. Je kan je oefenen in het geven en ontvangen van waardering. Waarom zou je dat doen? Om het met Zjef Vanuytsel’s woorden te zeggen: Je kunt niet zonder de anderen.

Ik wens je kalmte, moed en wijsheid,

Meredith

* Meer weten?

Heb je interesse in de Triangis workshop: 

“Groeigericht waarderen” die handige communicatie-kapstokken voor een betere samenwerking aanreikt:  stuur een mailtje naar: [email protected]

Over de auteur Meredith Van Overloop:

  • Oprichter van Triangis bvba: impactvolle training & coaching door een team van 15 professionals met ruime businesservaring en een unieke aanpak. 
  • Auteur van “Niet perfect, toch content” en “Het Overloop Effect, 7 hefbomen voor een betere werksfeer” , beide boeken zijn uitgebracht bij Witsand Uitgevers. www.witsand.be.  Meer informatie vind je hier.