Heb je last van je collega's?

foto (9)

Zie hier de meest stresserende factoren op het werk (work/balance)* :

Als derde : 51%-  te hoge werkdruk, te strakke deadlines

Op de tweede plaats: 63% – hinderende werkomgeving

En als eerste reden waarom we ons niet goed voelen op ons werk:

65% – slechte samenwerking met de collega’s

(* volgens recent onderzoek van Randstad, met dank aan Vincent Vandenameele voor de cijfers via Twitter)

Sartre, zei het al:  L’enfer c’est l’autre.

:-)

Vaak worden de werkgevers aangeduid als grote boeman als het aankomt op stress op het werk.  Maar de mens is nu éénmaal een sociaal dier, die het zichzelf en de andere sociale dieren weleens erg moeilijk kan maken.  Het verwondert me niet dat mensen vooral last hebben van elkaar.  Niet alleen in het bedrijfsleven, ook vanuit ziekenhuizen en het onderwijs hoor ik hetzelfde verhaal. Ach,  Mensen! Niets nieuws onder de zon…

In de zestiende eeuw schreef Michel de Montaigne in zijn Essais: “Nooit hebben twee dezelfde mensen dezelfde mening over dezelfde onderwerpen.”

En Boedha: “De menselijke tong is als een scherp mes dat kan doden zonder bloedvergieten.”

Het spanningsveld tussen de limbische/primitievere gedeelten van ons brein (territoriumdrift, angst, …) en onze prefrontale cortex (deel van onze hersenen waar we overwegen wat het “juiste” is en daarnaar handelen) kan wel eens onder hoogspanning komen te staan.  En zo kunnen mensen dingen zeggen die ze niet menen, vooroordelen koesteren, of ongepast grensoverschrijdend gedrag vertonen. Thuis of op het werk. Misverstanden kunnen ontstaan, afspraken niet nagekomen en de relaties met de collega’s verzuren. De tijd gaat voorbij, en er ontstaat een etterende wonde in de onderstroom. Een sneer onder de gordel, geroddel, een mes in de rug,  tot zelfs pestgedrag. Everybody wants to live together. Why can’t we live together. (T.Thomas) Het is schrijnend wat je soms ziet, en ieder nestelt zich in het eigen Grote Gelijk. Wellicht heb je er ook al te maken mee gehad, of zit je er middenin.

Vanuit onze ervaring met teams, en vanuit het denkmodel van Patrick Lencioni’s “Five dysfunctions of a team”  kunnen de volgende tips jou misschien wel helpen als je last hebt van collega’s, van stroeve samenwerkingsverbanden of van conflicten op het werk.   De “valkuilen” is het type gedrag dat ik mijn geiten weleens zie doen. ;-)  Op de foto vind je onze Red Bull, die al voorkwam in eerdere blogpost, en zich opwerpt als mascotte van mijn blog. ;)

1) Luister met oprechte interesse.  Stel vragen op een vriendelijke manier. Ook als je niet eens bent met elkaar, is het mogelijk om elkaar te begrijpen.  Verschillen kunnen verrijkend zijn; heb oog voor aanvullende competenties. Geitengedrag: koppig strijden voor je eigen gelijk

2) Zet rustig feiten op een rij. Welke vooroordelen/gekleurde filters heb je? Op welke manier beïnvloeden deze jouw houding?  Neem enkel concrete feiten mee in je communicatie en trek niet te snel conclusies op basis van roddels of een ‘indruk’. Geitengedrag: kliekjesgedrag, elkaar opjutten in een negatieve spiraal

3) Vertrouwen is de basis van een vlotte samenwerking.  Hoe vertrouw jij?  Op welke manier zorg jij ervoor dat jij vertrouwenswaardig bent?  Diep vanbinnen weten wij als kuddedier  wel waar het schoentje knelt als het gaat om vertrouwen. Durf eerlijk te zijn met jezelf,en/of eerlijk te zijn met de ander.  Als je fout zat, biedt je excuses aan. Aanvaard dat je geen afstandsbediening hebt van mensen;  controledwang werkt averechts. Geitengedrag: Alleen bezig zijn met het eigenbelang, impulsieve dominantie, afspraken niet nakomen, kinderlijke verontwaardiging: “Waarom moet ik altijd mijn best doen? Het moet van de ander komen, want hij/zij is fout. Slachtoffer-denken. Calimero.

4) “Fear of conflict” zorgt ervoor dat etterende zweren in de onderstroom van de communicatie blijven zitten.  Durf grenzen te stellen op basis van concrete feiten, durf jouw verwachtingen en noden open uit te spreken.  Soms betekent dit dat je een confrontatie moet aangaan waar je geen zin in hebt, en geen tijd in wil steken.  Toch is dit beter op lange termijn, mits je daarbij rekening houdt met punt 2: feiten.   Als het gedrag van de ander echt je waarden aantast: trek je conclusie en wees trouw aan jezelf.  Vertrek naar een andere “kudde”, en omring je met mensen die dezelfde waarden delen. Valkuil: ja zeggen, nee denken/doen, hypocrisie  (geiten doen dit niet, dit is typisch des mensch)

5) Richt jezelf oplossingsgericht op een gemeenschappelijk doel en plaats kleine strubbelingen in een groter perspectief. Relativeer.  ‘Het is overal wel iets’ zei mijn oma.  Valkuil: overdramatiseren, zwartkijken, paraplu-trekken, schuldigen zoeken

Succes!