Bent u klaar voor de digitale HR-trein?

Meredith Van Overloop ~ Coaching met Paarden

Het staat te gebeuren en niemand die het tegenhoudt. Alle HR-processen zullen uitgedaagd worden om op de digitale trein te stappen. Zij die niet meewillen, worden achtergelaten op het perron. Als u dacht dat we nu wel genoeg verandering te slikken hebben gekregen de laatste jaren, hou u dan maar vast. Hou u maar vast aan de takken van de bomen.

  • 75% van de organisaties in het jaar 2020 bestaan vandaag nog niet.
  • 50% van de bedrijven die actief waren in 2006, zijn verdwenen.
  • 65% van de lagere school leerlingen zullen later jobs doen waar we ons nu nog niets bij kunnen voorstellen.

Eén ding is zeker. Snel en hard, zo zal het gaan.

Verandering staat mijn inziens niet noodzakelijk gelijk aan verbetering. Ik behoor nu eenmaal niet tot de generatie van ‘digital natives’ die de virtuele wereld verkiest boven de echte. Toch kwam ik de laatste maanden een aantal zinvolle voorbeelden tegen die ik graag met u deel.

  1. Op het voorbije WK Cyclo Cross waren 600 studenten aan het werk dankzij de app Xtra In The Cloud. Steven Ghesquière, CEO van het uitzendkantoor Xtra Interim vertelt me dat elke kandidaat die zich bij hen inschrijft, die app kan downloaden. Rekrutering, werkoproep, contractering, Dimona-aangifte, uitbetaling tot zelfs de evaluatie van de prestatie van de student verloopt van A tot Z digitaal. Voor grote aantallen van hetzelfde profiel op verschillende locaties helpt het Xtra Interim om het overzicht te behouden. Voor promotie-acties plaatsten ze onlangs in een handomdraai 10 studenten in Gent, 20 in Brussel, 10 in Luik en 30 in Antwerpen. De APP is toegankelijk via sms, de screening verloopt via Facetime, Google Hangout of Skype. Jongeren hoeven niet meer langs te komen op kantoor waar interviews met studenten vaak toch maar een routineuze administratieve aangelegenheid is.

“Als we onszelf als KMO niet in vraag stellen en niet openstaan voor digitale processen in HR, dan dreigen we binnenkort out of business te zijn” dixit Ghesquière.

Maar niet enkel KMO’s zitten al op de trein. Voor het rekruteren van Young Graduates rekenen grote bedrijven alsmaar meer op Artificial Intelligence (AI). Hoe gaat dat in zijn werk?

  1. Stel, u hebt een master behaald en u wil bij Unilever werken. U krijgt een link naar een site met een webcam. Na een instructievideo geeft u toegang aan uw camera. Nadat u even hebt geoefend om uzelf optimaal in beeld te brengen, krijgt u vragen op u afgevuurd. Niet enkel uw antwoord zal meetellen, maar ook de manier waarop u antwoordt. Kijkt u in de camera, is uw blik schichtig, lacht u vaak, hoe beheerst komt u over? Lichaamstaal wordt gescand en in een rapport gegoten. Ook bij Inbev zal u onder andere beoordeeld worden door algoritmes via spelletjes. Er zit veel potentieel in een huwelijk tussen HR en gamification. Gamification is het inzetten van spelelementen in een niet-spelcontext om gedrag te onderzoeken of bij te sturen zoals bijvoorbeeld een stralende smiley bij 45 km/u , en het boze gezichtje als u 55 km/u rijdt. De mens is en blijft een spelend dier.

Op een digitale manier wordt risicogedrag, creativiteit en probleemoplossend denken gemeten. Tenminste, zo wordt beweerd. Graag plaats ik hier en daar toch een vraagteken. Voor planning en coördinatie zoals in het voorbeeld van Xtra Interim lijkt de werking van HR-tools mij evident.

Maar in hoeverre kunnen digitale tools persoonlijkheidskenmerken ‘meten’?

Vallen deze  überhaüpt te ‘meten’? U mag het zeggen.

Hoe dan ook, menselijk gedrag is complex. Maar daarom niet minder belangrijk.  Niet enkel wat iemand kan en kent is immers van tel. De mate waarop uw werknemer invloed uitoefent, omgaat met kritiek, feedback geeft, kan luisteren en op een gezonde manier met grenzen kan omgaan, zal deels bepalend zijn voor een goed functioneren.

  1. Vincent Vandenameele, directeur van het Vormingsfonds voor Uitzendkrachten (VFU) vertelt me over het belang van soft skills bij het aanpakken van de jeugdwerkloosheid. “Jongeren dienen daarvoor voornamelijk digitaal benaderd te worden, in een look and feel die hen aanspraakt”, zo verzekert hij mij. Dat is hun wereld. Daarom ontwikkelde VFU samen met vier Europese collega-organisaties en de KU Leuven ‘Testyourselfie’ (testyourselfie.eu). Met deze tool kunnen jongeren een aantal belangrijkste soft skills testen aan de hand van een aantal herkenbare situaties, die zowel tijdens het solliciteren als bij het uitvoeren van een job vaak voorkomen. Ondertussen zijn er al meer dan 19.000 users geregistreerd en blijven er dagelijks nieuwe geïnteresseerden bijkomen.

Een ander voorbeeld waar we zelf mee experimenteren, is online coaching. Triangis ontwikkelde My Moment, een online self-coaching tool, die gebruikt wordt ter ondersteuning van individuele coachingtrajecten. Vooralsnog verkiezen we het enkel in te zetten in combinatie met de ‘van mens-tot-mens-beleving’. Wanneer het gaat over complexe gedragsverandering zoals het stellen van gezonde grenzen, het verhogen van het empathisch vermogen of conflicthantering werkt een echt menselijk contact gewoon het beste. Voor eenvoudige leerprocessen heeft online coaching evenwel reeds aangetoond wel zeer efficiënt te zijn. Ik denk dan aan digitale rondleidingen in het kader van preventiebeleid, eenvoudige screenings, meting & opvolging van sportprestaties, verbeteren van eetgewoontes of informeren en opvolgen van slaaphygiëne.

De uitdaging is om van een tool geen doel te maken

Her en der verschijnen er artikels waar een ongenuanceerde loftrompet wordt gestoken over de zalige vooruitzichten waarbij devices ons zullen helpen bij het leven en (samen)werken, en ons voorhouden dat alles beter, sneller en eenvoudiger zal worden.  Zeker, het subjectieve ‘buikgevoel’ van de rekruteerder dat tegelijkertijd ook gewoon een racistisch vooroordeel kan zijn, wordt door een AI-rekruteringstool omzeild. Absoluut, werknemers die op lange afstand van elkaar werken kunnen toch een gevoel van “belonging” krijgen dankzij online communities.

Maar de mens blijft een mens, en heeft andere mensen nodig om zich heen.

Terwijl de online shops als paddenstoelen uit de grond rijzen, komt de “customer experience” opnieuw centraal te staan: het authentieke contact met de klant, de beleving in de ‘echte’ wereld. De klant blijkt het – ook – te willen.

Digitale platforms, apps en tools kunnen mensen dichter bij elkaar brengen. De uitdaging is om van een tool geen doel te maken. Laat de digitale wereld dus vooral ten dienste staan van HR, en niet omgekeerd.  En zoek vooral het evenwicht tussen technologie en de menselijke touch.

Over de auteur:
Meredith Van Overloop is oprichter van Triangis Coaching & Training Solutions en auteur van de boeken “Niet perfect, toch content” en “Het Overloop Effect, 7 hefbomen voor een betere werksfeer” (Witsand Uitgevers)

Informatie: