• nl

Het overloop effect van planten op de werkvloer

april 6th, 2017   •   mycat   •   Reacties uitgeschakeld voor Het overloop effect van planten op de werkvloer   

Met de lente in de lucht lonkt de natuur weer om naar buiten te gaan. Voel je het ook?  En er is meer dan dat: onderzoek na onderzoek stapelt zich op:  groen is  goed voor ons. Even wat feiten (échte, geen alternatieve*) op een rij:

Wist je dat …

  • Enkel wat planten toevoegen op de werkvloer voor een productiviteitsstijging zorgt van 15%
  • Na slechts een uurtje in de natuur is je concentratievermogen en geheugen 20% beter.
  • Artsen schrijven minder antidepressiva voor in straten waar meer bomen staan dan in kalere straten. Iedere extra boom per kilometer betekent bijna 1,5 (1,38) voorschrift minder.
  • Groen werkt kalmerend. Dat toonde het VU Medisch Centrum van Amsterdam aan. Zij zetten 46 studenten achter een computer en gaf ze de opdracht zich in te leven in allerlei foto’s. ‘De ene helft van de studenten kreeg foto’s van een groene omgeving te zien, de andere helft van een stedelijke omgeving.’ zegt onderzoekster Magdalena van den Berg. Om stress op te wekken liet ze de studenten vooraf, en onder tijdsdruk, rekensommen oplossen.  Tijdens het bekijken van de foto’s toonde ze verzonnen resultaten van andere deelnemers, die stukken beter waren dan de eigen prestaties. Wat bleek: studenten die groene omgevingen voorgeschoteld kregen, herstelden sneller van de stress dan studenten die enkel bebouwing zagen.

    Waar wacht je nog op?  Kom uit uw kot en/of zet een plant op je bureau. Gewoon doen!

*Bronnen: De Standaard, april 2016, De Morgen 21 maart 2017

Over de auteur:

Meredith Van Overloop onderzocht welke hefbomen kunnen gebruikt worden om de sfeer op het werk te verbeteren.  In “Het Overloop Effect, 7 hefbomen voor een betere werksfeer” is de 7de hefboom: “Breng energie in je omgeving”, met daarin een hoofdstuk over de impact van een groene, natuurrijke omgeving. Meer informatie over dit boek vind je hier

De auteur is oprichter van Triangis bvba. Triangis verzorgt training & coaching op 4 domeinen: klantgericht communiceren, leiderschap, teamontwikkeling en welzijn op het werk. De deelnemers van individuele en groepstrajecten genieten van de prachtige natuur op de site van Triangis in Overijse.  Voor een gratis intakegesprek kan je een mail sturen naar: info@triangis.be 

Daar sta je dan, met al je complimenten

februari 27th, 2017   •   mycat   •   Reacties uitgeschakeld voor Daar sta je dan, met al je complimenten   

Free Clipart: Crazey Smiley

Op 1 maart is het weer Complimentendag. 

Dan worden we, via diverse mediakanalen, uitgenodigd om oprechte waardering te uiten. Jij, enthousiasteling die je bent, besluit om mee te doen. Je strooit met complimenten als een gazonsproeier onder een verzengende zon. Maar wat merk je? Je goed bedoelde complimentjes worden weggewuifd.  Daar sta je dan. Met al je complimenten.

Met andere woorden:  naast het kunnen geven, heb je ook zoiets als het kunnen ontvangen van waardering.

In mijn jongste boek over het verbeteren van de sfeer op het werk, beschrijf ik een opmerkelijke scene. Ik vroeg een team om waardering uit te spreken tegenover elkaar. De manager wilde niet meedoen aan de oefening. ‘Dit heeft geen zin, we kunnen onze tijd nuttiger gebruiken.’ vond hij. Toen ik hem even apart nam om zijn weerstand te bevragen, vertrouwde hij me het volgde toe: ‘Ik ben dat niet gewoon, complimenten geven. En als iemand mij een compliment geeft, tja, ik word daar ongedurig van. Ik geloof het gewoon niet. Mensen geven complimenten om te vleien, en gevleierij, daar kan ik niet tegen.’

Zijn lichaamstaal toonde echter geen boosheid, maar verdriet. Ik benoemde wat ik zag. En toen kwam het:

‘Mijn ouders hadden nooit een goed woordje voor mij. Integendeel, altijd kon alles beter. En ik ben er ook geraakt. Ik zou zelfs zeggen, het heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Een doorzetter! Complimenten, complimenten, dat is nergens voor nodig. Mensen worden daar zwak van.’   Ik zag hoe de ogen van de manager vochtig werden en hij gegeneerd wegkeek.

Onder zijn weerstand tegenover complimenten zat een heel verhaal. Welk verhaal en hoe het verder afliep met hem en zijn team,  kan je in “Het overloop effect” lezen op pagina 90-91.  (Wat een cliffhanger is dit hé … wait for it: Waar kan je dat boek kopen: hier)

Een compliment ontvangen kan moeilijk zijn. 

Net zoals negatieve feedback, hebben mensen de neiging om positieve feedback onnodig te interpreteren op identiteitsniveau.  “Het zegt of ik al dan niet OK ben.”

Meestal gaat feedback gewoon over gedrag. Iets dat je goed, of minder goed doet. In beide gevallen is dat goed nieuws; of je hebt iets geleerd, of je bent iets aan het leren.  Als je, diep vanbinnen, twijfelt of je wel OK bent, dan kan het gebeuren dat je gevoelig reageert op zowel kritiek, als op een complimentje.  Zelfs als je een stoere, rationele, blik-op-oneindig-en-het-hoofd-steeds-koel-houdende manager bent die uiterlijk heel zelfzeker overkomt.

Hoe ga jij om met waardering? Spreek je het uit, kan je het ontvangen? Of word je er ongemakkelijk van? En waarom is dat dan?

Voor Het overloop effect interviewde ik vele experten op vlak van menselijk gedrag,  waaronder relatiedeskundige en sexuologe Rika Ponnet. Zij vertelde me dat onze vroege hechtingspatronen voor een groot stuk bepalen hoe we later als volwassene omgaan met conflicten, kritiek en waardering.  Het kan dus ook bepalen hoe je reageert  op kritiek, of… een complimentje.

Samengevat:

1. Een compliment ontvangen kan even moeilijk zijn als een compliment geven.

2. Bij mensen die zelden complimentjes geven of ze wegwuiven: bedenk dat er een heel verhaal kan achter zitten. Wees mild.

3. Je kan je oefenen in het geven en ontvangen van waardering. Waarom zou je dat doen? Om het met Zjef Vanuytsel’s woorden te zeggen: Je kunt niet zonder de anderen.

 

Ik wens je kalmte, moed en wijsheid,

Meredith

* Meer weten?

Heb je interesse in de Triangis workshop: 

“Groeigericht waarderen” die handige communicatie-kapstokken voor een betere samenwerking aanreikt:  stuur een mailtje naar: info@triangis.be

Over de auteur Meredith Van Overloop:

  • Oprichter van Triangis bvba: impactvolle training & coaching door een team van 15 professionals met ruime businesservaring en een unieke aanpak. 
  • Auteur van “Niet perfect, toch content” en “Het overloop effect, 7 hefbomen voor een betere werksfeer” , beide boeken zijn uitgebracht bij Witsand Uitgevers. www.witsand.be.  Meer informatie vind je: hier

 

 

4 tips voor het jaarlijks evaluatiegesprek

januari 30th, 2017   •   mycat   •   Reacties uitgeschakeld voor 4 tips voor het jaarlijks evaluatiegesprek   

‘Een héél jaar lang werk ik me uit de naad. Ik sta zelfs ’s avonds voor hem klaar, … weekends, ‘noem maar op…  en dan krijg ik dit.’  Monique werpt me een formulier toe. Ik zie een aantal 5’en, veel 4’en en kijk haar vragend aan. Haar evaluatie ziet er globaal toch heel goed uit?  Met priemende vinger wijst ze naar een 2. ‘Onvoldoende op administratieve vaardigheden! Omwille van 1 foutje, ik herhaal 1 foutje!  Eén verkeerd lettertype op de naamkaartjes van een klanten-event dat 2 weken geleden heeft plaatsgevonden!’

Monique’s manager legt uit dat een eerste indruk heel belangrijk is.  Een klant had een smalende opmerking gemaakt over het lettertype. “Comic sans”, komaan zeg, wie komt daar nu nog mee af! Ik vind dat een kapitale fout! Monique moet beseffen dat elk detail telt.‘  Een paar weken na het jaarlijkse evaluatiegesprek met Monique beseft de manager dat hij de jaarlijkse evaluaties misschien toch beter wat grondiger had voorbereid.  Hij had in gedachten de laatste weken overlopen, en klaar.   Misschien woog de smalende opmerking van de klant onnodig zwaar door in de beoordeling. Het kwaad is echter geschied. Monique heeft haar collega’s ingelicht, die verontwaardigd en solidair meeleven met “de arme Monique” die avondwerk en weekendwerk opstapelde om haar baas tevreden te stellen.  Het hek is van de dam. Het hele team heeft beslist om niet naar de nieuwjaarsreceptie te komen, ze zijn “allemaal ziek” – wellicht één van de vele saboterende acties die de komende weken in de onderstroom van de organisatie zullen worden ondernomen. De “arme manager” ziet het met lede ogen aan. “Ik ben toch ook maar een mens!”

Ook al lijkt het jaarlijks evaluatiegesprek te gaan over feiten (een document met een score in cijfertjes geeft die indruk), zowel leidinggevenden als werknemers gaan meestal emotioneel om met het jaarlijkse evaluatiegesprek. Zelfs als je er heel objectief mee omgaat kan je er niet omheen dat beoordeeld worden een impact heeft op motivatie, bij uitstek een emotionele aangelegenheid. Het ligt bij vele mensen heel gevoelig.  Conflictvermijdend gedrag, defensieve reacties, subjectieve en eenzijdig gekleurde evaluaties, mensen gaan elkaar vergelijken wat vaak neerkomt op een appelen/peren-verhaal …of… we maken er een jaarlijks terugkerend verplicht neutraal nummertje van met voorspelbare scores: nut: NUL.

Een gezonde open feedbackcultuur komt niet uit de lucht gevallen; verwachten dat je medewerkers 1 keer per jaar over de vaardigheid beschikken om op een correcte manier feedback te geven en te ontvangen…  is niet realistisch.

Ik stel mezelf de vraag:  ‘Is de investering van tijd van de jaarlijkse structurele evaluatiegesprekken wel nuttig, als het resultaat een kille werksfeer is waar ieder zich verbolgen terugtrekt op zijn eiland. Is het wel rendabel om managers en medewerkers een toneelstukje te laten opvoeren, die hen beiden onverschillig laat?  Werkt betrokkenheid en verbinding niet beter om samen resultaten te bereiken?

In mijn tweede boek ‘Het Overloop Effect’ sta ik stil bij het effect van leiderschap op de sfeer op de motivatie, op de teamwerking, … Dit effect loopt over op andere departementen. Een negatieve onderstroom en een slechte sfeer kan de ganse organisatie aantasten, tot zelfs de klanten en andere stakeholders de stank ruiken.  Leidinggevenden zijn zich niet voldoende bewust van de impact van een slechte werksfeer.  Het tast klantentevredenheid, het omzetcijfer en innovatief vermogen van de organisatie aan.  Om maar te zwijgen over welzijn op het werk. Daarom pleit ik om goed na te denken over wat je aan het doen bent.  Ik pleit ervoor dat leidinggevenden ondersteund worden, coaching krijgen, … want het is al te makkelijk om naar hen met de vinger te wijzen. Het is een “hell of a job”.

Als je dan toch jaarlijkse evaluatiegesprekken houdt,  zorg er dan voor dat ze een positief overloop effect hebben op de sfeer. Vraag training/coaching, lees een boek, laat je inspireren door je collega’s.  Hier alvast 4 snelle tips:

  1. Zorg doorheen het jaar voor frequente contacten met je medewerkers, en praat daarbij niet enkel over operationele zaken. Luister met oprechte interesse naar wat hen bezighoudt, waar ze energie van krijgen, en wat ze willen bijdragen.  Wees tegelijkertijd ook duidelijk in je verwachtingen. Wat voor jou evident is, is daarom niet noodzakelijk even helder voor anderen.
  2. Blik “groeigericht” terug op het voorbije jaar. Dat betekent dat je je vragen stuurt richting: wat ging er goed, waarover ben je trots, welke initiatieven heb je genomen? Dat heeft een motiverend effect. *
  3. Investeer in training van communicatievaardigheden zoals feedback geven en ontvangen. Een open feedbackcultuur ontstaat niet vanzelf.
  4. Stimuleer “leren”. Stel je kwetsbaar op, en deel wat jij in 2017 wil leren. Neem geen attitude aan van de “meerdere” die het allemaal weet.

Ik wens je kalmte, moed en wijsheid,

Meredith

 

* Meer weten?

De eerste hefboom in Het overloop effect gaat over “groeigericht kijken en communiceren”, bij uitstek een manier om de sfeer in je team te verbeteren.  De tweede hefboom gaat over: Moedig omgaan met conflicten”.  In dat hoofdstuk kom je te weten wat de grootste valkuilen zijn bij conflicten en hoe deze te vermijden.

Wil je dit boek aankopen? Dit kan: hier

Heb je interesse in de Triangis workshop: “Groeigericht terugblikken op 2016” die je een handige kapstok geeft om je medewerker te motiveren: stuur een mailtje naar: info@triangis.be

Over de auteur Meredith Van Overloop:

  • oprichter van Triangis coaching & training solutions bvba, die via ontwikkeling van no-nonsense en impactvol leiderschap  organisaties helpt om hun doelen te bereiken
  • auteur van “Niet perfect, toch content” en “Het overloop effect, 7 hefbomen voor een betere werksfeer”

 

 

 

 

 

Welke sfeer past bij jou?

december 18th, 2016   •   mycat   •   Reacties uitgeschakeld voor Welke sfeer past bij jou?   

Het is weer zover: de typische kerstsfeer!  Lichtjes, jinglebells, glühwein, … De ene smult ervan, de andere wenst dat het allemaal al achter de rug is. In ieder geval,  je kan er niet omheen. Als je buiten komt komt het op je af. Zo gaat dat met sfeer.

Ik schreef er een boek over. Meer bepaald, een boek over de sfeer op het werk.

Voor mijn boek ben ik op zoek gegaan naar sfeerpatronen, naar de impact van de werksfeer op zowel individu, team als organisatie. En nog veel belangrijker: ik ben op zoek gegaan naar praktische tips om impact te hebben op de sfeer. Want als de werksfeer slecht is, is het resultaat een overloop-effect.  Ik vergelijk dit iin mijn boek met een verstopt rioolputje dat alsmaar meer begint te stinken.  Als er niets aan gedaan wordt,  loopt “de shit” over; een slechte sfeer is besmettelijk. Mensen beïnvloeden elkaar immers voortdurend. Een cynische sfeer is als een natte dweil op een smeulend vuurtje. Klanten voelen het. Tenslotte doodt het alle passie en innovatie.

Mijn boek telt 320 pagina’s. Dat is wel wat.  Ik sprak dan ook met meer dan 50 bedrijfsleiders, Human Resources Managers, leidinggevenden, maar ook met honderden mensen in verschillende lagen van organisaties, zowel in de private als in de publieke sector. Ik heb veel geleerd doorheen het schrijfproces en wil je graag laten kennismaken met wat ik heb geleerd.  Elke maand zal ik een blog schrijven over een bepaald aspect van de werksfeer. Gewoon gratis en voor niks. Waar vind je dat nog tegenwoordig.

In deze blog wil ik je inkijk geven in hoe de verschillende fases waarin een organisatie zich bevindt een impact heeft op de werksfeer. Aan jou dan om te bepalen welke sfeer het beste bij jou past.

De verschillende fases die elke organisatie doorloopt

De verschillende fases die elke organisatie doorloopt

1. DROMEN & OPSTARTEN 

Als je werkt in een start-up beleef je een unieke sfeer. Het bruist, het gonst, het leeft! Maar niet iedereen voelt zich goed bij zo’n sfeer.

Valkuilen: gebrek aan duidelijk doel, chaos, verschillende snelheden, ‘iedereen-doet-alles’, gebrek aan structuur

2. ORGANISEREN & PRODUCEREN

In de volgende fase gaan we echt aan de slag. Lijnen moeten worden getrokken, en rollen verdeeld. Hou jij van een sfeer waarin je mee mag bouwen, mee vorm mag geven aan een organisatie? Structuur scheppen, processen uittekenen, omzet behalen? Dan past zo’n context bij jou. Maar niet iedereen voelt zich goed bij zo’n sfeer.

Valkuilen: geen zicht op waarden (alleen het cijfer telt), micromanagement (de top blijft zich vastklampen aan controle over elk detail), ontstaan van silo’s, onduidelijkheid over het gemeenschappelijke doel

3. INSTITUTIONALISEREN

Mensen die graag werken in deze sfeer houden van de zekerheid, van duidelijkheid, van overzicht. Er zijn vaststaande procedures, regels en structuren. Alles is geformaliseerd, en je weet waar je staat. Maar niet iedereen voelt zich goed bij zo’n sfeer.

Valkuilen: discrepantie tussen het ziel (zingeving/missie) van de organisatie en de procedures, een “tool” wordt “een doel”, versnippering van verantwoordelijkheden en een tekort aan afstemming & vertrouwen tussen leidende rollen onderling, het instandhouden van ‘de instelling’ wordt een doel op zich; verlies van de essentie.

4. LOSLATEN

En zo komen we bij de fase van het loslaten met een heel eigen typische sfeer. Het is misschien niet de meest vrolijke fase maar elke organisatie moet er doorheen om weer naar een nieuwe fase te kunnen gaan; innoveren en zichzelf heruitvinden. Er zijn mensen die hierin gespecialiseerd zijn en het net wel heel boeiend vinden; herorganiseren, “costcutting”, moeilijke beslissingen nemen, afscheid nemen van producten, divisies, …

Valkuilen: vasthouden aan eigen positie, leiderschap vanuit ego & machtsdenken, de kop in het zand steken, tegenhouden van vernieuwing, gebrek aan moed

Zoals de seizoenen ons jaar na jaar meenemen in verschillende ritmes van versnellen, vertragen, vermeerderen en verminderen,  zo zijn onze werkplekken ook onderhevig aan verschillende fases.  Eenzelfde organisatie kan op verschillende snelheden werken. Zeker bij grote organisaties zullen sommige departementen zich in de opstart-fase bevinden, en weer andere blijven steken in de fase van het institutionaliseren en weigeren naar de volgende fase te gaan.  Een cruciale rol speelt de top. Hoe is de sfeer bij het MT? Welke sfeer stimuleren de aandeelhouders?

Enkele vragen voor jou om over te bezinnen:

In welke fase bevindt jouw departement/organisatie zich? Welke fase past het best bij jou op dit moment?

Warme wensen vanwege het Triangis-team voor een sfeervolle overgang van oud naar nieuw,

Meredith

Wil je mijn boek kopen? Dat kan:  hier

Het Overloop Effect, 7 hefbomen voor een betere werksfeer

14316764_301761396854165_7546674035861401219_n

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

We delen de shit en we delen de fun

oktober 11th, 2016   •   mycat   •   Reacties uitgeschakeld voor We delen de shit en we delen de fun   

Nog 1 dag te gaan en dan wordt in Gent het boek Het Overloop Effect voorgesteld over het verbeteren van de sfeer op het werk.

Bij wijze van countdown vind je hier elke dag een voorsmaakje, een quote van de vele inspirerende mensen die een bijdrage leverden aan het boek.

Vandaag  #straffem: Carole Lamarque, founding managing director Duval Union, aangevuld door haar collega Lize Vliegen en Sophie Delhaye , psychologe bij Unit7

carole

“Ik geloof niet in de ‘old school’ overtuiging dat managers respect moeten afdwingen door afstandelijk gedrag en dito communicatie. Ik tracht mijn team aan te spreken als vrienden die samenwerken aan een project.” (Carole)

“We werken hard, maar met plezier. Eerlijkheid, transparantie en de nodige portie humor! (Lize)

‘Een goede sfeer op het werk is:  we delen de shit en we delen de fun’ (Sophie)

Een goede sfeer op het werk is bepalend voor het resultaat. Maar wat bepaalt sfeer? Schrijf je nog snel in en kom het te weten; er zijn nog enkele plaatsen vrij. Info en inschrijving: hier

Voorgaande quotes:

Benieuwd naar de persoonlijke tip van Wouter Torfs, CEO Schoenen Torfs ? Die vind je hier

Wil je weten wat Dina De Haeck, General Manager Eurofins, doet om een goede sfeer te behouden tijdens turbulente periodes? Klik hier

Elke Wambacq en Nancy De Vogelaere (Dinobusters) leggen uit wat het Overloop Effect zoal kan inhouden: hier

Johan Wallaert, leidinggevende bij Tremec NV legt uit hoe hij met conflicten omgaat hier

 

 

Denk voorbij “het grote gelijk”

oktober 10th, 2016   •   mycat   •   Reacties uitgeschakeld voor Denk voorbij “het grote gelijk”   

Nog 2 dagen te gaan en dan wordt in Gent het boek Het Overloop Effect voorgesteld over het verbeteren van de sfeer op het werk.

Bij wijze van countdown vind je hier elke dag een voorsmaakje, een quote van één van de vele mensen die een bijdrage leverden aan het boek.

Vandaag: Johan Wallaert, Controls Chief Engineer Tremec NV. Johan stuurt een team aan van 25 developers, verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de versnellingsbakken van de Ferrari-wagens.  Zijn tip voor een goede sfeer op het werk:

wallaert     “Je moet voorbij conflicten kunnen kijken. Ik ben veel bezig met nadenken over hoe ik mensen op plekken kan zetten waar ze het beste renderen. Dat is veel productiever dan bezig zijn met het “Grote Gelijk”. Ik initieer verplaatsingen als ik denk dat het voor iedereen beter zal zijn. Ik ga daar pro-actief mee om. Niet alleen rechtstreeks, door met de persoon zelf te praten, ik pols ook bij HR en andere departementen. Het komt erop aan niet alleen te kijken naar het belang van je eigen departement, maar steeds naar het belang van de organisatie in zijn geheel voor ogen te houden. Op die manier zijn al veel conflicten opgelost, omdat een persoon soms gewoon beter past bij een ander team.”

Omgaan met conflicten op de werkvloer kan best een uitdaging zijn. Nieuwsgierig naar meer? Kom naar de boekvoorstelling! Schrijf je snel in, er zijn nog enkele plaatsen vrij. Info en inschrijving: hier

Benieuwd naar de persoonlijke tip van Wouter Torfs, CEO Schoenen Torfs ? Die vind je hier

Wil je weten wat Dina De Haeck, General Manager Eurofins, doet om een goede sfeer te behouden tijdens turbulente periodes? Klik hier

Elke Wambacq en Nancy De Vogelaere leggen uit wat het Overloop Effect zoal kan inhouden: hier 

 

Follow

Get every new post on this blog delivered to your Inbox.

Join other followers: